이 앨범은 2021년 10월 24일 국립국악원 우면당에서 있었던 박세연 가야금 독주회 ‘본연’ 시리즈의 5번째 공연 ‘철가야금과 육자배기’의 공연실황 음반으로 전 곡을 철가야금으로 연주하였다.
첫 곡 ‘추억’은 일제강점기에 ‘쑥대머리’로 큰 사랑을 받았던 판소리 명창 임방울 선생이, 사랑했던 여인 ‘산호주’의 죽음을 슬퍼하며 그녀와의 함께 했던 추억을 즉흥으로 작창한 것이다. 그 사연만큼이나 가사와 선율이 슬프고 애절하여 철가야금의 애잔한 음색과 잘 어울린다.
노래 없이 철가야금 독주로 intro와 그‘추억’의 노래를 연주하였다.
두 번째 곡은 1930년대 유성기 음반 다이헤이와 시에론에 남아 있는 음원자료를 바탕으로 재구성한 ‘한성기제 철가야금 산조’이다.
한성기의 산조 가락을 기본으로 하되 다스름을 새로 첨가하고 음역도 달리하고 선율을 변화시켜 보다 철가야금의 여운을 살릴 수 있는 선율로 연주한다. (진양조 – 중모리 – 중중모리 – 자진모리 – 당악)
세 번째 곡은 사랑과 인생을 노래한 남도민요 ‘육자배기’이다. 이 또한 여운이 짙은 철가야금의 음색에 잘 어울리는 음악이다.
삼월삼짓날로 시작하여 긴육자배기 - 자진육자배기 – 삼산은반락 - 개고리타령 – 흥타령 의 순서로 대금과 노래와 함께 연주하였다.
This album is the live recording of ‘Yukjabaegi on the Metal-string Gayageum', the 5th performance of the Bonyeon series in Park Se-youn's gayageum recital held at Umyeondang National Gugak Center on October 24th, 2021.
The first song 'Memories' is an improvisational composition from the memories of Pansori master Im Bang-wool, mourning the death of the woman he loved, 'San Ho-ju'. As much as the story, the lyrics and melody are sad and mournful, so it goes well with the plaintive tone of Metal-string Gayageum.
Park Se-youn performed the intro and the song of 'Memories' with a solo metal-string Gayageum without singing.
The second song is ‘Metal-string Gayageum Sanjo in the style of Han Sung-ki’ which was reconstructed based on the sound source in the Daihei and Sieron records from the 1930s. It is based on the Han Sung-ki Sanjo melodies, but with the addition of a new Dasureum it has been changed into a melody that can amplify the lingering sound of the Metal-string Gayageum. (Jinyangjo – Jungmori – Jungjungmori – Jajinmori – Dangak)
The third song is 'Yukjabaegi', a southern folk song about our lives and loves.
This is also a piece of music that fits well with the deep lingering Metal-string tone.
Starting with the Samwol-samjit, in the following order Gin Yukjabaegi – Jajin Yukjabaegi - Samsaneun Banrak – Gaegori Taryeong – Heung Taryeong were played along with the daegeum, janggu and singing.
■ .... ....