린킨 파크와 제이-지의 서로 다른 곡들을 섞어놓아 MASH-UP , 한차원 높은 새로운 음악으로 창조해 낸 이번 프로젝트는 미국 현지에서도 2004년의 가장 큰 음악적 이벤트라는 평가를 듣고 있다. [COLLISION COURSE]의 스페셜 패키지에는 린킨 파크와 제이-지가 함께한 스튜디오 레코딩을 담은 CD를 비롯하여 캘리포니아의 '록시'에서 열린 린킨 파크와 제이-지의 역사적인 공연 실황 및 다큐멘터리가 담겨진 78분 가량의 DVD가 보너스로 담겨져 있다
LINERS NOTE LINKIN PARK와 JAY Z는 세대를 대표하는 아티스트들이다. LINKIN PARK은 '긴 머리에 뭔가 튀어 보이는' 헤비 록 스타의 전형적인 모습에서 벗어나 요즈음 젊은이들이 공감 할 수 있는 외형 특이해 보일 것 없는 머리스타일에 겹쳐 입은 후트티와 스웻셔츠 그리고 스케이트보드 브랜드 스니커즈에 야구모자를 쓴 동네 대학생 같은과 취미 액션피겨와 디자인이 쿨한 컬쳐매거진 그리고 장르에 연연하지 않는 음악취향를 가진, 하지만 만들어내는 음악만큼은 듣는 이의 귀에 짝 달라붙고 심장을 요동치게 만드는, 평범함을 가장한 무섭도록 센스 있는 헤비 록의 화신이고, 랩퍼 JAY Z로 말하면 자신의 음악적 재능을 술/마약/폭력에 시들어가게 한 다른 여타 흑인래퍼들과는 달리, 발매하는 앨범마다 효과적인 프로듀싱라인을 활용해서 성취한 적절한? 음악적 발전과, ROC-A-FELLA레코드의 사장, NBA NEW JERSEY NETS의 공동구단주 직함과 함께 자신의 의류브랜드 'ROCAWEAR와 'S. CARTER' 스니커즈 라인, 그리고 ARMADALE 보드카와 여자친구'비욘세' 까지 소유?한, 만약 미국 텔레비전 프로그램 중에 '성공시대'가 있었다면 단연 1등 출연자감인 브룩클린 출신의 출세한 뮤지션/사업가, 하지만 빌리 조엘과 엘튼존에 열광하는 콧수염 기른 뉴욕의 백인경찰관들로 가득 했던 '911추모공연'에서 당당히 참가해 'IZZO H.O.V.A'를 부를 수 있는 '용맹함' 또한 지닌 뉴욕힙합계의 '대장'이다. 이렇듯 '구태의연'이란 단어와는 십리밖에 떨어져 위치한 이 두 챔피언 아티스트들이 충돌해 버린 이번 프로젝트는 백인들을 대표하는 '록'밴드와 흑인들의 생활예술로 시작된 '힙합'을 대표하는 뮤지션의 단순한 음악적 공동 작업들 지난날의 RUN DMC/AEROSMITH나 PUBLIC ENEMY/ANTHRAX등이 함께 했던 과는 그 시작과 목적을 달리하는, 마치 뉴욕 양키스와 레알 마드리드가 야구도 축구도 아닌 '그 무엇'으로 한판 붙어 버린 것 같은, 뜨거운 연기 풀풀 날리는 핵반응의 현장으로 우리를 잡아끌고 있다. '대충돌'의 시작은 R KELLY에서 THE ROOTS까지 다양한 음악적 경험에는 일가견이 있는 JAY Z가 뮤지션 DAMON ALBAN BLUR와 GORILLAZ의 새로운 COLLABORATOR로 정해진 영국의 DJ 'DANGER MOUSE'의 'GREY'앨범 JAY Z의 블랙앨범의 아카펠라와 THE BEATLES의 화이트 앨범을 믹스해 놓은을 들은 후, '이런 스타일의 음악적 공동 작업'을 LINKIN PARK측에 요청 하면서 시작 된다. 요청을 받은 LINKIN PARK의 MIKE SHINIDA LINKIN PARK에서 랩/샘플링과, 사실상의 프로듀서 역할을 담당하는 재간둥이로 그가 처음 음악을 시작 했을 당시 JAY의 'REASONABLE DOUBT'앨범의 랩부분과 SMASHING PUMPKINS와 NINE INCH NAILS의 샘플들을 리믹스하는 작업들을 했을 정도로 JAYZ의 음악을 좋아 하였다 한다는 그저 '우리도 관심 있어요'란 대답 대신 JAY의 블랙앨범에 수록된 곡들의 아카펠라 부분과 자신들의 곡들을 섞어 만든 3곡의 데모를 JAY에게 E-MAIL로 보내게 된다. 곡을 들어본 JAY는 그들이 만나서 작업을 시작하기 전 까지 MIKE와 계속 이메일로 연락을 했으며그들은 작업현장에서 처음 만나는 기쁨을 배가? 시키기 위해 전화통화 조차 자제 했다고 한다, 그들의 계획은 마침 MTV에서 새로 준비하는 하이브리드 콘서트 프로그램 'MTV ULTIMATE MASH-UPS' 마치 이들의 프로젝트를 위해서 만들어 진 것과 같은의 첫 번째 에피소드로 7월 중순 TV녹화를 하는 스케줄로 확대가 된다. JAY의 요청으로 시작된 이번 프로젝트이지만, 사실 힙합뮤지션들과의 공동작업은 LINKIN PARK의 부전공이나 다름없는 것이다. 1집 'HYBRID THEORY'의 재창조 앨범 'REANIMATION'에 DILELATED PEOPLES의 DJ BABU, 프로듀서ALCHEMIST 그리고 THE ROOTS의 BLACK THOUGHT등 미 동서부 언더그라운드 힙합의 재능 있는 뮤지션들을 참여 시켰고, 2004년 여름에 있은 'PROJEKT REVOLUTION TOUR'에서는 렙퍼 SNOOP DOGG과 함께 'ONE STEP CLOSER'를 협연하기도 하는 등 LINKIN PARK는 록과 힙합의 모호한 경계에 서기를 즐겨 해왔다. 이렇듯 두 아티스트 모두 음악적인 욕심으로 충만해진 몸과 마음으로 의욕적인 덤빈 결과, 애초에 생각했던 그저 이미 녹음된 두 아티스트의 곡들의 필요부분들을 자르고 붙이며 작업하는데 그치지 않고 노래와 연주부분을 새로 녹음하거나 서로의 랩부분에 끼어들며 흥을 돋우는 과정 까지 거치며 제3의 음악적 피조물을 만들어 내었다. EP 'COLLISION COURSE'의 첫곡은 LP가 연주하는 JAY의 DIRT OFF YOUR SHOULDER의 인트로로 시작한다. MIKE와 CHESTER의 랩과 뒤섞이며 등장하는 말끔하면서도 적당히 그루비한 JAY Z의 랩이 시작되고 원곡보다도 더욱더 헤비해진 LYING FROM YOU가 CHESTER의 섬세하면서도 공격적이고 복층적인 노래로 이어진다. 함께 수록된 DVD를 보면 마치 JAY의 원곡 뮤직비디오에서 영감을 받은듯 차에서 내려 무대로 걸어올라가는 JAY와 무대위에서 JAY를 소개하는 MIKE와의 기가막힌 타이밍으로 오프닝의 짜릿함을 배가시킨다. 둘째곡은 새로 추가된듯한 묵직한 베이스기타 연주로 만들어내는 JAY Z의 ULTIMATE PARTY TUNE BIG PIMPIN'의 간주 멜로디위에 MIKE, CHESTER, 그리고 JAY 세 명이 번갈아가며 랩을 하다가 노래는 한순간에 JIGGA WHAT/FAINT의 밀고 당기는 강력한 반주로 바뀌어 버리며 BRAD의 기타와 JAY와 MIKE의 랩이 전체를 리드하며 달리기 시작하고 CHESTER의 보컬라인으로 마무리된다. 3곡을 연속으로 듣고 나면 이 앨범중 가장 먼저 싱글로 소개된 NUMB/ENCORE의 키보드샘플 전주 음과 함께 좀더 깨끗해진 기타 사운드와 새로 녹음된 베이스 라인의 연주위에 JAY의 ENCORE가 원곡이 가지 .... ....
[Verse 1: Jay-Z] Motherfuckers wanna act loco, hit 'em up, numerous shots with the fo'-fo' Faggots wanna talk to Po-Po's, smoke 'em like cocoa Fuck rap, coke by the boatload Fuck that, on the run-by, gun high, one eye closed Left holes through some guy clothes Stop your bullshittin, glock with the full clip Motherfuckers better duck when the fool spit One shot could make a nigga do a full flip See the nigga layin shocked when the bullet hit Hey ma, how you, know niggaz wanna buy you But see me I wanna "Fuck for Free" like Akinyele Take this ride, make you feel it inside your belly If it's tight get the K-Y Jelly All night get you wide up inside the telly Side to side, til you say Jay-Z you're too much for me
[Verse 2: Mike Shinoda] I am, a little bit of loneliness, a little bit of disregard Handful of complaints but I can't help the fact That everybody can see these scars I am, what I want you to want, what I want you to feel But it's like no matter what I do, I can't convince you To just believe this is real So I, let go, watching you, turn your back like you always do Face away and pretend that I'm not But I'll be here cause you're all that I've got
[Vese 3: Jay-Z] Got a condo with nothin but condoms in it The same place where the rhymes is invented So all I do is rap and sex, imagine how I stroke See how I was flowin on my last cassette? Rapid-fire like I'm blastin a Tec, never jam though Never get high, never run out of ammo Niggaz hatin the shit cause I slayed your bitch You know your favorite, I know it made you sick And now you're, actin raw but you never had war Don't know how to carry your hoes, wanna marry your hoe Now she's mad at me, causer Your Majesty, just happened to be A pimp, what a tragedy She wanted, us to end, cause I fucked with friends She gave me one more chance and I fucked her again I seen her tears as she busted in, I said, "Shit. there's a draft, shut the door bitch and come on in!"
[Verse 4: Mike Shinoda] I am, a little bit insecure, a little unconfident Cuz you don't understand I do what I can Sometimes I don't make sense I am, what you never wanna say, but I've never had a doubt It's like no matter what I do I can't convince you for once just to hear me out So I, let go, watching you, turn your back like you always do You face away and pretend that I'm not I'll be here cause you're all that I've got
[Chester Bennington] I can't feel, the way I did before Don't turn your back on me I won't be ignored Time won't heal, this damage anymore Don't turn your back on me I won't be ignored
Now, hear me out now You're gonna listen to me like it or not Right now, hear me out now You're gonna listen to me like it or not Right now
I can't feel, the way I did before Don't turn your back on me I won't be ignored
I can't feel, the way I did before Don't turn your back on me I won't be ignored Time won't heal, this damage anymore Don't turn your back on me I won't be ignored
I can't feel Don't turn your back on me I won't be ignored Time won't tell Don't turn your back on me I won't be ignored
Thank you!Thank you!Thank you! You're far to kind.
Can I get an encore? Do you want more? Cookin raw with the Brooklyn boy So, for one last time I need y’all to roar
Now, what the hell are you waiting for? After me, there shall be no more So, for one last time nigga make some noise
(Get'em Jay)
Who you know fresher than Hov? Riddle me that The rest of y’all know where I’m lyrically at Can’t none of y’all mirror me back Yeah, hearin’ me rap is like hearin’ G. Rap in his prime I’m young H.O.: Rap’s Grateful Dead Back to take over the globe?now break bread I’m in Boeing jets, Global Express Out the country but the blueberry still connect On the low but the yacht got a triple deck But when you young what the fuck you expect? (yep, yep) Grand openin’?grand closin’ God damn, your man Hov cracked the can open again Who you gon’ find doper than him with no pen? Just draw off inspiration (shon) Soon you gon’ see you can’t replace him (him) With cheap imitations for dese generations
Can I get a encore? Do you want more? Cookin raw with the Brooklyn boy So, for one last time people I need y’all to roar
Now, what the hell are you waiting for? After me, there shall be no more So, for one last time nigga make some noise
Now,what the hell are you waiting for?
(Sighs) Look what you made me do, look what I made for you. Knew if I paid my dues how will they pay you? When you first come in the game they try to play you Then you drop a couple of hits?look how they wave to you From Marcy to Madison Square To the only thing that matters in just a matter of years As fate would have it Jay’s status appears To be at an all-time high?perfect time to say goodbye When I come back like Jordan wearin’ the 4 5 It ain’t to play games with you It’s to aim at you?probably maim you If I owe you I’ll blow you to smithereens Cocksucka’, take one for your team And I need you to remember one thing (one thing) I came, I saw, I conquered From record sales to sold-out concerts So muhfucker, if you want this encore I need you to scream ‘til your lungs get sore
I’m tired of being what you want me to be Feeling so faithless Lost under the surface I Don’t know what you’re expecting of me put under the pressure Of walking in your shoes (Caught in the undertow, just caught in the undertow) every step that I take is another mistake to you (Caught in the undertow, just caught in the undertow) And every second I waste is more than I can take
I’ve become so numb, I can’t feel you there Become so tired, so much more aware I’m becoming this All I want to do Is be more like me, and be less like you
I’ve become so numb (stretch) (Can I get a encore? Do you want more?) (more, more, more, more) I’ve become so numb (So, for one last time, I need y’all to roar) (one last time, I need y’all to roar)