국립국악원 게임 사운드 시리즈
National Gugak Center's Game Sound Series
국립국악원 × PUBG: 배틀그라운드
National Gugak Center × PUBG: BATTLEGROUNDS
[Song Review]
01 The Fight Doesn't End At Death (Taego)
현악기의 불안한 아르페지오 위에 피리와 소금이 차가운 긴장감을 더하여 원곡에서 보여지는 끝나지 않은 전투와 죽음을 암시하고 있다.
The piri and sogeum create an eerie tension to the restless arpeggio of the string instruments, echoing the unfinished battles and deaths shown in the original piece.
━
Arrangement: Jisoo Lee
Original song’s copyright owner: KRAFTON (Composition: Bokyoung Park, Sanghun Chung)
02 The First Survivor (Early Access Main Title)
강인함과 승리자의 기운을 축제 분위기 속에서 표현하며, 원곡과 없던 이생강流 대금 산조의 멜로디를 적극 차용하여 국악의 멋을 더하고 빠르고 강렬한 이미지를 강조하였다.
The strength and winning spirit are conveyed through a festive atmosphere, and the melody of the Lee Saeng Gang-ryu daegeum sanjo, which was not included in the original piece, was borrowed to add a traditional twist and emphasize the fast and intense image.
━
Arrangement: Jisoo Lee
Original song’s copyright owner: KRAFTON (Composition: DoongSound)
03 Dress to Kill (Wild Card)
이 곡은 Welcome to my Battlegrounds와 함께 가장 Rock의 요소를 많이 사용하여 편곡하였다. 밴드 이외에도 장구, 꽹과리, 북이 배치되어 한국의 전통 장단을 조화롭게 연주하고 있다. 소금, 대금, 피리, 해금이 주선율과 대선율을 연주하고 있으며, 간주에는 가야금이 빠른 움직임으로 색채감을 더한다. 이후에는 모든 악기들이 얽히고 설키며 아주 화려하게 마무리된다.
This piece, along with Welcome to My Battlegrounds, was the most rock-infused arrangement in the album. The band, as well as the janggu, kkwaenggwari, and buk, were used to harmoniously play the traditional Korean jangdan. The sogeum, daegeum, piri, and haegeum play the main melody and countermelody, and the gayageum briskly performs the interlude, adding colors to the piece. All the instruments then intertwine to create a spectacular ending.
━
Arrangement: Jinwhan Kim
Original song’s copyright owner: KRAFTON (Composition: Soundplus)
04 Welcome to My Battlegrounds (Original)
원곡의 웅장한 관악기 멜로디 테마를 피리와 대금이 연주할 수 있도록 편곡하였다. 가야금이 뼈대 반주를 연주하고 있으며, Rock 기반의 밴드 사운드를 국악기 뒤쪽에 배치하여 원곡의 웅장함을 더욱 강조할 수 있도록 편곡하였다. 점차 소금, 해금이 추가되며 주선율과 대선율을 연주하고, 또한 거문고는 낮은 음역대에서 거문고만의 특징적인 주법으로 곡의 리듬과 베이스를 보강한다. 후반부에는 휘모리 장단을 중심으로 태평소가 주선율에 힘을 더하며 웅장하게 곡이 마무리된다.
This piece was arranged to have the piri and daegeum perform the majestic main theme from the original piece. The gayageum plays the main accompaniment, and the rock-based band sounds are arranged at the back of the traditional instruments to further emphasize the grandeur of the original song. The sogeum and haegeum are gradually added to play the main melody and countermelody. At the same time, the geomungo complements the rhythm and base of the piece with its low register and distinctive playing style. In the second half, the piece culminates in a grand finale, with the taepyeongso adding strength to the main melody centered on the hwimori jangdan.
━
Arrangement: Jinwhan Kim
Original song’s copyright owner: KRAFTON (Composition: Tom Salta) .... ....